Girişimciliğin Doğası ve Hayata Dair Bir Kaç Karalama
İlk olarak son günlerde tanıştığım ve üzerine çok düşündüğüm bir kural silsilesinden bahsetmek istiyorum.
10X
Grant Cardone' nin üstlendiği 10X kuralını ele alacak olursak, liderlere ortalama sayılabilecek sonuçlar elde etmeye razı olan bir tutum yerine nasıl daha yükseğe çıkarak “büyük adımlar” atabileceklerini gösteren çok iyi bir kılavuz görevi görecektir. Peki 10X kazanç elde etmek için ne gibi girişimlerde bulunmak gereklidir? sorusunu yanıtlayacak olursak,
İşte 10X yatırım karlılığı elde edebilmenizi sağlayacak 5 girişim:
1. Bir yönetici işe alın
Diyelim ki alınacak kararlarda oylama hakları olan, gününüzün belli bir kısmında sizinle vakit geçirecek ve şirketinizde önemli bir rol oynayacak olan bir yönetim kurulu üyesi almak istiyorsunuz. İşe almadan önce basitçe o kişiye şunu sorun:
Yönetim kurulunun bir parçası olarak şirkete nasıl 10X değer katacaksın?
Aynı şekilde, eğer bir yönetici veya c-seviye personel alacaksınız, nasıl 10 kat daha fazla şirketinize katkı sağlayabileceklerini sorun. Örneğin, işletmenizi daha ileriye taşıyacak ve büyümesini sağlayacak fikirleri nelerdir?
2. Ortaklarınıza sıkı sıkıya sarılın
Ortaklarınızı belli bir önem sırasına göre değerlendirerek hareket etmek yatırım karlılığınızı 10 katına çıkarabilir. Buradaki önemli nokta hangi iş ortağınızın en çok başarı getireceğini kestirebilmektir.
Coca-Cola, Apple, Salesforce, ve Oracle gibi büyük markalar, ortaklarla oluşturulmuş ekosistemleri sayesinde son 10 yılda yüksek oranda büyümeyi yakalamış şirketlerin sadece birkaç örneğidir.
Eğer doğru bir şekilde yapılırsa, ortaklarınızla oluşturduğunuz iş çevresini daha da genişletmek, müşterilerinizin markayı benimsemesine, markaya bağlılıklarına ve hatta diğer şirketlerin de sizinle iş yapmak için sıraya girmesine neden olacak mükemmel bir 10X fikri olacaktır.
Yanlış bir şekilde yapıldığında ise, bu uzun dönemde büyük bir şirket olmaya tam anlamıyla taahhütünüz olmadığı anlamına gelir.
3. Büyük hamlelerde bulunun
Piyasaya yeni giren birçok şirket bir zaman sonra ürün stratejisi etrafında şekillenmek ve ne yönde ilerleyeceğine karar vermek zorunda kalıyor.
Ben bunu “büyük hamle” fikri olarak değerlendiriyorum. Muhteşem derecede büyük şirketleri eh işte denilebilecek şirketlerden ayıran şey yapılan büyük hamlelerdir.
Yapılacak büyük hamle, insanların mevcut durumu değiştirme ve hayatı iyi yönde şekillendirme (hem evde hem işte) güdüsüne hitap etmelidir.
Yüksek-öncelikli temel isteklere hitap eden diğer fikirler, benim “gök gürültüsü etkisi” olarak nitelendirdiğim kategoride değerlendirilmelidir. Her ne kadar size 10X kazanç getirme ihtimalleri düşük olsa da, bu fikirler de dikkate almaya değerdir.
4. Müşterilerinizi memnun edin
Herkesin malumu olduğu üzere, eğer ki kazanç getiren müşterileriniz yoksa firmanız tehlikeli sularda yüzüyor demektir. Doğru yolda olup olmadığınızı anlamanın yolu ise basitçe müşterilerden geçmektedir.
Bu konunun harika olan yanı her müşterinin size yeni bir müşteri getirebilmesidir ve eğer müşterileri memnun edebilmek için işlerinizi adam akıllı yaparsanız, müşteri sayısında 10X artış gözlemleyebilirsiniz. Örneğin, ilerleyeceğiniz pazar bölümünü doğru seçerseniz, insanları harekete geçirici hikayeler (durum çalışmaları, tanıklar, içerik vs) yaratabilirsiniz ve bu doğrultuda düşünecek potansiyel gelecek müşterilerinizi markanıza çekerek 10X büyüme fırsatını yakalayabilirsiniz.
5. Büyük oynarak her anlamda 10X’i yakalayın
Açıkçası, 10X kuralı sadece kazanç hedefleriyle alakalı olmak zorunda değil. Aynı kural; mutluluk, ilişkilerin kalitesi ve markanızın üzerindeki etkisi veya firmanızda gerçekleştirmeyi planladığınız heyecan verici bir gelişme için de geçerli olacaktır.
10X kuralı tamamıyla, önceliklerinizi sıralayarak yapacağınız hamlelerin gerçekten ezberleri bozan derecede büyük sonuçlar getirip getirmeyeceğini analiz etmekten ibarettir.
İnsan şunu da soruyor olabilir;
Herhangi bir girişim faaliyetinde bulunmuyorum aslında çapı olan bir şirketim dahi yok ben neden bu yazıyı okuyayım veya ilgileneyim?
Aslında sevgili okuyucularım cevabım çok basit hayattasınız ve hayatın kendisi bir girişim faaliyeti. Bir çok sosyal ağ kullanıyoruz bunlarda oluşturduğumuz profiller vb. bir çok faaliyet girişimciliğin alt başlığını oluşturmaktadır. İçinde bulunduğumuz yer arzının her an titreşimler üretmesi, bir yerlerde meydana gelen depremler, patlayan volkanlar, durmadan genişleyen evren ve durmadan gelişen teknoloji ve kendini geliştiren homo sapiens... tüm bunlar girişimciliğin diğer örneklerini oluşturmaktadır. Bizler nasıl girişim faaliyetlerinde bulunabiliriz diye kendimize yönelecek olursak ilk olarak hedefler koymaktan ziyade neyin içinde yer almalıyız ne üzerine düşünmeli ve yoğunlaşmalıyız bunlardan başlayabiliriz. Birden büyük oynamaktan bahsetmiyorum insanın kendisine minimalist açıdan bakmasından bahsediyorum. Ben son günlerde adımlarıma minimalist sınırlar getirdikçe çapının arttığını gözlemler oldum. Başarı birilerinin üzerine basarak yükselmekle, birilerine sadece kariyer gözüyle bakmakla olmuyor bunu öğrenmeliyiz. Hayata dair hataları fırsatlara çevirmeliyiz korktuğumuzda elimizi birilerine uzatabilmeliyiz. En önemlisi insana güvenmeliyiz. Bilimselleştikçe geliştikçe insana cisim madde metaryal gözüyle bakar olduk en azından benim bulunduğum matrikste bunu gözlemledim diyebilirim. Sizleri daha çok sıkmadan girişimcilik üzerine yazımın devamı geleceği haberini paylaşıp yazımı burada sonlandırıyorum.
Kaynaklar:
Girişimcilik Türkiye web sitesi
Girişimcinin El Kitabı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder